tiistai 27. lokakuuta 2015

Tulevaisuuden trendit- tehtävä

Luontomatkailu 

Luontomatkailu on laaja ilmiö johon liittyy paljon eri ulottuvuuksia. Luontomatkailu on yläkäsite joka kuvaa kaikkea luontoon kohdistuvaa matkailua. Tämän käsitteen alle sijoittuu lukuisia luonnossa toteutettavia aktiviteetteja. Luontomatkailuun liittyy myös ekomatkailu, metsämatkailu, erämatkailu, kalastusmatkailu, suomatkailu, vesistömatkailu ja vaellusmatkailu.

Ekomatkailu tarkoittaa mitä tahansa matkailua, jossa tuotannossa ja kulutuksessa otetaan huomioon ympäristövastuullisuus ja kestävä kehitys.
Metsämatkailu on lähinnä talousmetsissä toteutuvaa luontomatkailua jossa sovitetaan yhteen metsänhoidon ja -käytön sekä ympäristöä säästävän matkailun kehittämistavoitteita.
Erämatkailu on luontomatkailua johon liittyy eränkäyntiä, marjastusta, sienestystä, luontokuvausta ja villieläinten tarkkailua.
Suomatkailu on luontomatkailua jossa tarkkaillaan suon biodiversiteettiä, lintuja, perhosia, kerätään marjoja ja tupasvillaa. Suomatkailuun liittyy myös turve ja turvehoidot.
Vesistömatkailu on luontomatkailua jonka motiivi on vesitse tapahtuva aktiviteetti. Vesistömatkailun välineitä ovat kanootti, kajakki, vene ja uiminen ja se voi tapahtua joessa, koskessa, järvessä tai meressä.
Vaellusmatkailun perusluonteeseen liittyy liikkuminen luonnossa. Vaellus voidaan suorittaa kävellen, hiihtäen, lumikenkäillen, meloen tai pyöräillen.


 kuva

Liikuntamatkailu

Liikuntamatkailu on matkailua jossa ulkopaikkakuntalaiset hyödyntävät kohdealueen liikuntapalveluja ja matkan motiivina on osallistuminen liikunta- aktiviteetteihin tai -tapahtumiin. Erilaisia liikuntamatkailun muotoja ovat aktiivinen liikuntamatkailu, passiivinen liikuntamatkailu, nostalgiamatkat liikuntakohteisiin, terveys- ja kuntoliikuntatuote

Aktiivisen liikuntamatkailun keskeisenä motiivina on liikkuminen ja matkailija itse osallistuu aktiivisesti liikuntaan harrastamalla jotain lajia matkajärjestelyjensä osana.
Passiivisessa liikuntamatkailussa matkailija osallistuu liikuntaan pasiivisena seuraajana eikä itse aktiivisesti harrasta liikuntaa. Esim. matkat olympialaisiin, MM-kisoihin ja formula 1- kisoihin.
Nostalgiamatkoissa matkailija haluaa käydä paikoissa joissa joskus on järjestetty hänelle merkityksellisiä liikuntatapahtumia.
Terveys- ja kuntoliikunnassa liikunta koostuu kevyistä aktiviteeteistä kuten sauvakävely, patikointi, kävely, lumikenkäily, hiihto, uinti, golf jne.





Hyvinvointi- ja terveysmatkailu

Hyvinvointi- ja terveysmatkailu on trendi, joka voimistuu. Matkan motiivina on terveyden ylläpitäminen, nauttiminen ja  itsensä kehittäminen. Taustalla vaikuttaa ihmisen halu ja vastuu pitää huolta itsestään. Hyvinvointi- ja terveysmatkailuun kuuluu terveydenhoitomatkailu, TYHY/TYKY- matkailu ja wellnessmatkailu.

Terveydenhoitomatkailu on matkat hoitolaitoksiin, terveyskylpylöihin ja erilaisiin hoitoihin.
TYHY/TYKY-matkailu on työhyvinvointia ja työkykyä ylläpitävää toimintaa. Tuottajina ja toteutusympäristönä on usein matkailualan yrityksiä: kylpylöitä, ohjelmapalveluyrityksiä ja matkailukeskuksia.
Wellnessmatkailu on vapaaehtoista itsestä huolen pitämistä, hemmottelua, hoitoja, meditointia, fyysisen kunnon kohottamista, terveellistä ravintoa, luontoa ja rentoutumista.




Ruokamatkailu

Ruokamatkailu on sitä mitä matkailija saa lautaselleen mutta se voi olla myös paljon muuta kuin itse ruoka ja ruokailu. Se voi olla ruokatapahtuma, ruoan raaka-aineiden hankintaa (esim. marjaretket, lypsäminen tai kalaretki), ruoanvalmistukseen tutustumista ja ruoan valmistusta (esim. leipomista, juuston valmistusta ja savustusta), ruokakursseja, ruoan historiaa ja paljon muitakin elementtejä, joista voidaan koostaa ruokamatka matkailijalle.
Tärkeitä ruokamatkailun tuotteiden ja palveluiden elementtejä ovat itse ruoan ohella myös matkailijoita palvelevissa yrityksissä toimivat ihmiset, heidän persoonansa ja tapansa toimia.
Ruokamatkailua ovat esimerkiksi teemaillalliset (historialliset, maa- ja maakuntakohtaiset), eräruokailu sekä viini- ja olutmatkat.


kuva


Kulttuurimatkailu

Kulttuurimatkailu määritellään matkailuksi, jossa ihmiset muodostavat perustan tuotteille. Kapeasti määriteltynä kulttuurimatkailu on vierailuja museoissa, vanhoissa rakennuksissa ja gallerioissa. Kulttuurimatkailua ovat myös matkat osallistumaan konsertteihin, taidetapahtumiin ja festivaaleille. Kulttuurimatkailuun liittyy perinnematkailu, nostalgiamatkailu ja historiamatkailu.

Perinnematkailussa perinne on matkailun ydin ja jota markkinoidaan matkan keskeisenä sisältönä. Perinnematkailulla on monia toteutusmuotoja alkaen kansanperinteeseen liittyvistä musiikista, tansseista ja pukeutumisesta päättyen UNESCO:n maailmanperintökohteisen tuotteistuksiin.
Nostalgiamatkailu on käsite joka kulttuurin lisäksi voi liittyä muihinkin teemoihin. Matkustusmotiivina on matkakohteen nostalginen olemus eli matkailijan kaipuu menneeseen.
Historiamatkailu on kulttuurimatkailua, jossa matkailumotiivina on tutustuminen menneisyyden kohteisiin. Keskeisimpiä historiamatkailussa käytettyjä menneisyyden elementtejä ovat rakennukset ja rakennelmat, tapahtumat, henkilöt sekä luonnonhistoria.



Seikkailu-/extremematkailu

Seikkailumatkailu vastaa asiakkaiden tarpeisiin kokea jännitystä ja jopa pelkoa, ottaa riskejä ja kokeilla rajojaan. Seikkailumatkailutuotteet keskittyvät yleensä johonkin vaativaan lajiin, kuten maastopyöräilyyn, kiipeilyyn, koskenlaskuun jne. Seikkailumatkan tunnusmerkkejä ovat: epävarma lopputulos, vaara ja riski, haasteet, uutuus, jännitys, pako ja irrottautuminen arjesta sekä uuden oppiminen ja omaksuminen.




Matkailun trendit

Ihmiset hakevat lomiltaan usein irtiottoa arjesta ja uusia seikkailuja mutta he kaipaavat lomillaan eniten juuri arkisia asioita. Edulliset yksityismajoitukset yhdessä halpalentoyhtiöiden kanssa ovat nostaneet kaupunkimatkailun suosiota maailmanlaajuisesti. Lapsiperheiden matkailu on myös ollut nousussa.
Luontomatkailun trendinä on ollut metsäkylvyt jossa kuljetaan hitaasti metsässä, hengitetään syvään ja pysähdytään kokemaan luontoa.
Sosiaalinen media on vaikuttanut suuresti matkailun trendeihin sillä se on suuri tietolähde. Mukana kulkevan internet yhteyden ansiosta matkailijat saavat ajankohtaista tietoa palveluista ja voivat tehdä varauksia.
Hyvinvointimatkailussa suosiotaan kasvattavat mm. ohjatut online-tunnit, paikannuspalvelut sekä kehon toimintoja ja suoritustasoa mittaavat sovellukset ja tuotteet.


1 kommentti:

  1. Hienosti ja sopivan perusteellisesti olit esitellyt eri matkailumuodot. Myös trendit tulivat lopussa hyvin esille. Laita vain jatkossa enemmän esille myös omia ajatuksia. Te kun tulevaisuuden matkailualan ammattilaisina teette omalta osaltanne tulevaisuutta.

    VastaaPoista